Logga in

Fyra miljölastbilar i vagnparken

El- och gashybrider i Wiklunds fordonspark

Hybrider

Miljökraven vid olika typer av entreprenader blir allt tuffare och det gäller att ha samarbetsföretag som inte bara lever upp till dagens krav, utan också arbetar aktivt för att hantera morgondagens krav. När det gäller förnyandet av fordonsparken letar Wiklunds Åkeri alltid efter bästa möjliga alternativ ur miljöperspektiv, men som naturligtvis också är så kostnadseffektiva som möjligt.

Sedan hösten 2011 har Wiklunds investerat i fyra miljölastbilar, två metandieselfordon och två elhybridfordon. De två förstnämnda är Volvolastbilar (skåpbilar med bakgavellift) vars dieselmotorer körs med en blandning av fordonsgas och diesel. För transport i tätort innebär det en blandning av upp till 65 % gas och 35 % diesel. Genom att utnyttja gas i dieselprocessen, öppnar de möjligheter till väsentligt bättre aktionsradie än traditionella gaslastbilar. Volvos metandiesellastbilar ger dessutom högre energieffektivitet, vilket resulterar i lägre bränsleförbrukning jämfört med traditionella gasfordon.

Elhybridfordonen är av märket DAF, den ena en 2-axlad kranbil och den andra en 2-axlad skåpbil med bakgavellift - båda bilarna är de första av sitt slag i Sverige! Skåpbilen ska användas för transport av avfall och farligt avfall i Stockholm. Elhybridlastbilarna har två motorer, en vanlig förbrännningsmotor och en elmotor. Båda motorerna kan arbeta för att driva bilen, antingen samtidigt eller var och en för sig. Dieselmotorn går hela tiden, men på tomgång och kortare sträckor står elmotorn för driften av fordonet. Elhybridbilar använder förbränningsmotorn för att ladda elmotorns batteri under färd, men även inbromsningar används för laddning. Enligt DAF gör hybridteknologin att utsläppen av koldioxid minskar med 10-20 %. Lastkapaciteten blir något nedsatt då batterierna tar en del plats.

 

Tillbaka

  • 98Anställda
  • 2Elhybrider
  • 38480803 Kilo insamlat avfall i år
  • 0 %Ecodriving
  • 4,5 av 5Nöjda kunder